TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGON TYPU 112N


W 1995r. Konstal wyprodukował dla Warszawy wagon typu 112N. Jest to pierwszy wyprodukowany w Polsce wagon niskopodłogowy (niska podłoga jest tylko w części wagonu). Tramwaj 112N jest wagonem przegubowym, dwuczłonowym. Pudło wagonu o konstrukcji stalowej, spawanej z profili zamkniętych oparte jest na 3 wózkach. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w drugim członie na na wprost 3 drzwi, ma długość 2780mm (powierzchnia części niskopodłogowej stanowi 24% powierzchni podłogi wagonu dostępnej dla pasażerów stojących), oddzielona jest od części wysokopodłogowej trzema schodkami (o szerokości 60cm i wysokości 18cm każdy). Wagon otrzymał całkowicie nowy kształt przodu - zastosowano szybę panoramiczną co poprawia widoczność ze stanowiska motorniczego (niestety przy okazji nie pomyślano o estetyce). Zastosowano nowy typ pulpitu motorniczego prod. Elmor, na tylnym pomoście zamontowano pulpit manewrowy. Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze). Zastosowano 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami BODE i funkcją rewersowania.

Wagon posiada 3 wózki napędowe (dwa skrajne 5NN i środkowy 5NN/1, różniące się sposobem odsprężynowania). Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tyrystorach GTO (zbliżony do zastosowanego w I serii wagonów 105N2k), z 6 silnikami samoprzewietrzalnymi PRSZx64y/2 (prod. Elmor) o mocy 41,5 kW każdy, połączonymi parami równolegle w 3 grupy. Obwody pomocnicze są zasilane z przetwornicy statycznej prod. ABB, wytwarzającej prąd stały o napięciu 40V oraz baterii akumulatorów.
Podłoga wagonu jest wyłożona wykładziną antypoślizgową, zastosowano pierwotnie 29 siedzeń z miękkimi poduszkami (w tym 4 składane - umieszczone w części niskopodłogowej). Ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, a dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony) oraz panele informacyjne (w ramach systemu informacji pasażerskiej prod. R&G).

   


Wagon został wpisany na stan 27.12.1995 (choć dotarł do Warszawy dopiero wiosną 1996r.) i przydzielony do zajezdni R-2 Praga. Początkowo kursował na liniach 2 i 7, okazał się jednak zbyt mały w stosunku do zapotrzebowania na tych liniach. W dniu 1 czerwca 1997r. wagon przenumerowano na 3001 (zmiana systemu numeracji). Już po kilku latach eksploatacji dokonano kilku przeróbek m.in. zmodernizowano układ elektryczny oraz znacząco poszerzono schodki pomiędzy częścią nisko- i wysokopodłogową (dokładając skośnie ustawioną część schodów od strony drzwi wejściowych oraz usuwając jedno siedzenie sprzed III drzwi). W latach 1997-2002 wagon kursował na linii 21 lub (sporadycznie) na linii 3. W maju 2002r. usunięto wyświetlacze boczne i zastąpiono je tradycyjnymi tablicami (pozostawiono tylko wyświetlacze przedni i tylny - zmiana ta była spowodowana małą elastycznością systemu R&G) - od tego czasu wagon pojawia się na wszystkich liniach obsługiwanych przez R-2 Praga. W 2005r. dotychczasowe maszyny drzwiowe BODE zastąpiono nowymi IGE.

   
     
 


W okresie marzec-kwiecień 2008r. wagon 3001 przeszedł w ZNT T-3 remont (NG I). Podczas remontu wprowadzono liczne modyfikacje - m.in. wymieniono pantograf (na Stemmann Fb700), zmodernizowano pulpit motorniczego, zmieniono wygrodzenie kabiny motorniczego, wymieniono siedzenia pasażerskie na nowe prod. Taps (identyczne jak w 105N2k/2000), przy okazji usuwając 4 siedzenia odchylane, wymieniono oświetlenie przedziału pasażerskiego, zmieniono układ poręczy przy przegubie, zamontowano system informacji pasażerskiej BUSE, zmodernizowano sterowanie drzwiami, wymieniono płaty drzwi, zmieniono osie w wózkach jezdnych, zmieniono lusterka (na identyczne jak w 116Na/1). Wagon po raz pierwszy po NG wyjechał 7 maja 2008r. (na jazdę próbną), do ruchu liniowego powrócił w połowie maja.

 
   
 
 

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  19650mm 2400mm 3360mm 26,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  204 24+4 176 890/340mm 24%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (GTO) prądu stałego PRSZx64y/2 6 6 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6400mm napędowe 5NN 2 1900mm
napędowy 5NN/1 1 1900mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera

po NG - 24 miejsca siedzące


11.11.2008 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101