TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGONY TYPU 116Na


W 1998r. Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 116Na. Tramwaje te są konstrukcyjnie identyczne jak 116N - są to wagony przegubowe, trójczłonowe, o długości 24,05m, o szkielecie pudła wykonanym jest z profili zamkniętych, pokrytym poszyciem z blachy o grubości 2mm. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w tylnej części pierwszego członu, całym drugim członie i przedniej części trzeciego członu (na wprost 2 i 3 drzwi) i obejmuje 61% długości wagonu, od części wysokopodłogowej oddzielona jest trzema schodkami. Pudło wyposażone jest w 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami IFE i funkcją rewersowania. Wagon posiada 3 wózki - skrajne człony oparte są na wózkach napędowych 6NNa, środkowy na wózku tocznym 7NNa.

Od wagonu 116N różni się aparaturą elektryczną i napędem - zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tranzystorach IGBT z układem falownikowym, 4 samoprzewietrzalnymi silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego SBM 34/75-4 o mocy 75kW każdy (prod. Elin-EBG) i przetwornicą statyczną. Zamontowano pantograf połówkowy OTK-2 z mechanizmem elektrycznego opuszczania pantografu. Stanowisko motorniczego jest nieznacznie zmienione w porównaniu do 112N, sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze), dodatkowy pulpit manewrowy zamontowano z tyłu wagonu. We wnętrzu wagonu zastosowano wykładzinę antypoślizgową i siedzenia z miękkimi poduszkami, ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony). Zamontowano system informacji pasażerskiej (wyświetlacz wewnętrzny, głośniki) w wagonie 3003 zamontowano wyświetlacze BUSE, w wagonie 3004 wyświetlacz wewnętrzny był zintegrowany z tablicą przystankową (latem 2002r. wymieniony na system BUSE).

Wagon 3003 został wpisany na stan 25.03.1998, wagon 3004 wpisano w dniu 27.04.1998, oba wagony przydzielono do zajezdni R-2 Praga.

W 2008r. (po osiągnięciu przebiegu 500 tys. km) oba wagony miały przeprowadzone NG. W zakresie remontu znalazły się: odnowa aparatury i układu elektrycznego oraz odnowa przedziału pasażerskiego (czyszczenie i odmalowywanie skrzyń aparatowych na dachu, przegląd i czyszczenie przekształtników, rezystorów hamowania i styczników, wymiana kabli na dachu, przegląd i odnowa pulpitu motorniczego, wymiana lusterek wstecznych, wymiana reflektorów, wymiana stopni na ryflowane, odnowa elementów wyposażenia przedziału pasażerskiego - szyb, wykładziny podłogowej, laminatów ściennych, poręczy i siedzeń) oraz remont wózków - w tym remontu silników, kół jezdnych, przekładni oraz elementów układu elektrycznego i hamulcowego (podstawowe elementy układu hamulcowego były remontowane u producenta - firmy Knorr), remont przegubów oraz odnowa poszycia.

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  24050mm 2350mm 3360mm 29,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  215 40 175 890/340mm 61%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (IGBT) prądu przemiennego SBM 34/75-4 4 4 x 75kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków1) rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6400/3800/6400mm napędowe 6NNa 2 1900mm
toczny 7NNa 1 1900mm
1) w przypadku wagonów przegubowych podaje się rozstaw czopów skrętu (uznając za taki także przegub) liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera



   
   


  MALOWANIE STOSZESNASTEK  


19.07.2009 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101